Cikkek : Fajgalambjaink eredete és származása |
Fajgalambjaink eredete és származása
2009.01.25. 18:55
Írta: Teremi Gábor ( 1937-ben )
FAJGALAMBJAINK EREDETE ÉS SZÁRMAZÁSA
írta: Teremi Gábor (1937-ben)
Nemcsak ma, hanem ősidők óta a szelídség, ártatlanság, gyöngédség, jóság, béke és a szerelem mintaképe a galamb. Már őseink is szerették, kedvelték őket, amit régi nótáink bizonyítanak, amelyekben megszemélyesítették a galambot és ajkukról pattantak a ma is használatos megkapó „édes galambom", „kedves tubicám" stb. megszólítások. Mint régen, úgy ma is ki ne szeretné a „magyar nóta tubicáját". Kinek nem szállottak volna el fiatal dalos ajkáról ezek a gyönyörű jelzések szerelmes érzések kedves idejében. Kinek ne nyerte volna meg tetszését, rokonszenvét az enyelgő galambpár csókolódzása. Kinek a lelkében ne találna visszhangra szenvedélyes hangján tolmácsoló vágyódása, hűsége, szerelme, boldogsága. Kinek ne juttatná fájdalmasan eszébe mélabús hangja az árvaságot, boldogtalan csalódott szerelmet. Ki ne tartaná ezek után a hű szerelem és a hitvestársi hűség jelképének. íme, mennyi rokon vonásban vagyunk egyek s éppen e kedves tulajdonságaiknál fogva fészkelődtek annyira bele a nép lelkébe. Az élet vásáros zaján kívül hány költő lelkét ragadta meg a galambok bugása s hánynak a lelkén keresztül rezdült egy-egy ilyen édes hang, hányan énekelték meg szívének minden dobbanását. Hány ajakról száll szájról-szájra az a sok közmondás, melyek az ő nevükhöz fűződnek, melyek mindegyike egy igazságot, egy mosolyt, egy letűnő időt rejteget magában. A galamb már Noé bárkájától kezdve kísérője az embernek békében és a háború vészes viharaiban egyaránt. Galamb volt a béke követe, amikor a vízözön napjaiban a zúgó hullámok fölött szelte a levegőt, csőrében a kegyelem olajágával, hogy azt Noé kezébe tegye le. Galamb volt nem egyszer az ember segítője, megmentője ott, ahol az ágyútüzek csóvája foszlott, ott szerepelt, mint hős, az emberek, csaták, országok sorsát röpítve szárnyain. Az istenek szent madarainak tartották régen az emberek. Nem csodálkozhatunk ezen, hogy a történeti idők kezdetén a népek, „ezek a naiv gyerekek" nemcsak a háborgó hullámtengerekben, a felhők trónusában, az égbetörő sziklatömbökben látták isteneiket, hanem e szerény kis állatkákban is, mivel a templomok tornyaiban keresték fészkelő helyüket akkor, amikor kezdtek közeledni az emberhez. Szentlelket is galamb képében ábrázolták, szent jellegével ruházták fel, majd az istenek vendégei lettek. Krisztus előtt évezredekkel, mintegy 3000 évvel már űzték a galambtenyésztést, amit egy ó-egyiptomi följegyzés őrzött meg az utókor számára. Ezután már több író említi és följegyzés örökíti meg az akkori galambok elterjedését. Kr. után kb. 1000-től az ó-egyiptomiak tanúsága és emléke szerint az egyiptomi szultánok és a bagdadi kalifák a galambot postai küldöncnek használták és valóságos galamb-posta- állomásokat állítottak fel. A mesés Kelet volt az, ahonnan a tizenkettedik század végén a föníciaiak utazásuk alkalmával hozták Európába a galambot s itt néhány évtized alatt a meglévő fajták elterjedtek. Majd a keresztes hadjáratok és a török hódoltság idejében a katonákat kísérő mesteremberek, kik ugyancsak nagy galambkedvelők voltak, terjesztették kedvelt galambjaikat. így tehát a mohamedánok, törökök, indiaiak, perzsák révén jutottak aztán hazánkba a keleti galambok, melyekből mellékesen megjegyezve a mi keringőink mintegy 350-400 évvel ezelőtt lettek kitenyésztve. Oly régen, az ősi kultúra színpadáról, Délnyugat-
Ázsiából kerültek a világ minden tájára a különféle fajták. Az ősi fészek, galambjaink szülőhazája tulajdonképpen Belső-Ázsia, Perzsia és India volt. Amint látjuk, az embernek ősidők óta szelídített háziállata. Ettől kezdve a fejlődés menete az idők folyamán nagyszámú és igen változatos kultúrvarietását hozta létre. A fejlődés kiindulópontjai, a mai összes faj-, illetve nemes galambjaink minden valószínűség szerint a vad szirti galambtól származnak. Az első szerep a szirti galamb variálásában, illetőleg a fajták első kialakításában az éghajlat-, talajviszonyoknak jutott. A természet kifürkészhetetlen ereje hatással volt az állatok külső testalkatára és belső képességek kialakítására. Ennek kedvező és mostoha viszonya irányította fejlődésüket, alakította fejlődésükben s a szirti galamb testrészeinek egyes helyein a világos- és sötétkék alapszín mellett különböző színek léptek fel. így a deréktáj, faroktő, majd az alsó test, nyakszirt, mell, hátközép, váltakozva fehérszínű tollazatot mutatott. Aldrovandi zoológus ily eltérések alapján csoportosította a szirti galambot.
A természet alakító munkáját ma is megtalálhatjuk a különböző vidékeken élő szirti galambok színeiben úgyannyira, hogy Baldamus természetbúvár állítása szerint a Kaukázusban tarka és teljesen fehér színű szirti galamb is előfordul. Görögországban vörösbarna szirti galambot figyeltek meg, melynek a melle és a farokfedője feketés színű volt. Tovább követve ezeket a megfigyeléseket, dr. Hartlaub Szenegambiában hamuszürke alapszínű, világosabb testaljú, fehér farokaljú, vörös csőrű szirti galambról tesz említést. Ugyancsak Szenegambiában kék alapszínű, barna hátú állatot figyeltek meg. Rubienben pedig láttak szénfekete alapszínű szirti galambot bíborvörös nyakkal, melynek evező tollait világos szegély díszítette. A tojója világosabb, inkább szürke színű volt. Még egy változatról tesz említést Brehm, melyik pettyes tarka volt és nem valószínűtlen, hogy törzsszülője a mi színes pettyes házigalambjainknak. Ezek a megfigyelések igazolják, hogy a kékszín mellett a szirti galamb színeiben elszórva az összes színek megvannak, melyek a mi nemes galambjainknál már fajták szerint többé-kevésbé az egész testre kiterjedtek és állandósultak. A természet e nemű munkájában azonban az ember is beleszól, kinek mindig voltak eszményei. Ehhez az eszményhez igyekezett formálni a már megszelídített állatait, eltérítve azokat a természetes életviszonyaiktól, mesterséges úton, különböző keresztezések igénybevételével más testalkatú, eltérő színezetű stb. tulajdonságokkal felruházott fajtákat állított elő, amennyiben a természet által szabott határ a szervezetek termelő képességét megengedte. Majd onnét az állatok más vidékre, más életfeltételek közé kerültek, ismét megváltozott színük, rajzuk, alakjuk, mert a mesterséges tenyészirány változtatással más és más változatok kereszteződtek a más éghajlati viszonyok mellett s egy újabb változat keletkezett. Az ember igyekezete évezredeken át arra irányult, hogy a fellépő változatokat megrögzítse, azt akarata szerint vezethesse az utódokon végig, vagy új irányban formálja. Hogy az embernek miként sikerülhetett a törzsszülő szirti galamb szürke, illetve kék színéből kitenyészteni a meglevő sok színváltozatot, azt elszórt színek mellett a természet egyik bölcs intézkedésével magyarázhatjuk meg, miszerint a nemző felek mindegyikének megvan az a tulajdonsága, hogy az egyéni és faji tulajdonságait az utódjára átörökítse, magát megismételje, magához hasonló irányzatú növekedéssel, illetve reakcióképességgel ruházta fel.
Tudjuk, hogy a galamb is két pici élőlényből, a hím csirasejt és a női petesejt egyesüléséből fejlődik ki.
Biológiailag két olyan fajtaazonos állat csirasejtjei egyesülnek, melyekben a sajátos tulajdonságok öröklődő egységei egyformák, amiben festék nincs, csak a faji tényező mellett a két egyéni szín. Ez a két egyéni szín versenyre kél egymással s miután egyik sem tudja elnyomni a másikat, de érvényhez sem engedi jutni, így egy új, az ott lappangó sajátosság, a szirti galamb kék színe közt bizonyos helyeken elszórt fekete vagy fehér szín jut érvényesüléshez, ami kiterjed az egész testre és egy egészen eddig még nem létező fekete vagy fehér színű változat keletkezett. így jutottak érvényesüléshez a szirti galamb érc fényű vörös és sárga nyaktollai is. Ezeket a színeket szilárdította meg azután az ember a továbbtenyésztéssel és ezek különböző párosításából a mellékszíneket hozta létre, melyek legközelebb állnak és leginkább hasonlítanak a szirti galamb színezetéhez. Ezek a mellékszínek az ezüstkék, lisztfakó, pikkelyes és az izabella. Hasonlóképen alakultak ki a különböző alakok is A természetes okokból keletkezett állatokon az ember sokféle változást idézett még elő a szín és a tollazat rajzán kívül. Akarva, nem akarva zömök, karcsú, nyúlánk testűek jelentek meg. Az embernek aszerint sikerült állatait formálni, amilyen hőmérsékleti viszonyok alatt élt, mert a természeti hatásokat, mint exogén külső tényezőkként hatottak a fejlődésre és befolyásolták az állat nagyságát, ezzel együtt elevenségét, szaporaságát, tollazatát stb. így a hidegebb égövön zömöktestűeket, dús tollazatúakat tenyésztett ki az ember, amilyenek az oroszországi dobos galambok, míg a melegebb égöviek inkább nyúlánk, karcsútestű, élénk temperamentumú állatok.
Kétségtelen, hogy először rokontenyésztést kellett űzni a fajták megszilárdítása céljából. És ha most Mendel törvényét szem előtt tartjuk, miszerint egyező öröklődő faktorok találkozásából származó homosygota, tisztavérű individuumokat párosítunk egymással, nagyobb számmal jelentkezik az ivadékok között a hasonló tehetségű állat és hogy a fajták megszilárdítása mellett, a rokontenyésztés ellenére is sikerült annyi sok változatot létrehozni, az a két recesszív, visszaeső faktor találkozására vezethető vissza, ami dominanciához jutva, az utódok képességét megváltoztatta. Hisz még akkor a meglevő színváltozatok és különböző alakú- állatok nem voltak kiváló örökítő képességű, konszolidált példányok, amiből nyilvánvaló, hogy az ivadékokon a szülőktől elütő tulajdonságok, képességek léptek föl, melyek először színi, majd későbben küllemtani eltéréseket mutattak, miket, mint fajtabélyeget, morfológiai ismertető jelet igyekezett az ember megszilárdítva az utódokra átvinni. E külső tulajdonságok mellett egyidőben kellett a belső fiziológiás jellemvonásoknak is kifejlődnie és kedvező életfeltételek mellett hajlam alakjában átöröklődnie. Amilyenek a szaporaság, gyors növés, röpképesség, intelligencia, stb., stb. Mindezeket a belső képességeket többé-kevésbé kifejlődve meglátjuk a szirti galambnál is, mert a kísérletek és megfigyelések tisztán igazolják a szaporaság, gyors növésen kívül az ősanyának elsőrendű repülő és kitűnő tájékozó képességét. Ezeket szelektálta az ember és mindegyik képességet külön-külön vagy többet egybevetve fokozatosan fejlesztette és különböző fajtákra jellemzővé tette. Hogy a fajták tényleg szín, rajz, alak és belső képességek tekintetében ily fokozatosan, lépésről-lépésre alakultak ki a szirti galambból, merőben igazolja Darwin kísérlete. 0 fekete indus galambbal ezer éves múltra visszatekintő fajtaszilárd fehér pávagalambot keresztezett és e keresztezésből fekete-barnatarka ivadékokat nyert. Tovább folytatva kísérletét, ugyancsak fekete színű indus galambot egy kereszteződésből származó vörös foltos galambbal párosított s többször megismételve eljárását kitenyésztett a szirti galambhoz hasonló szép kék tollazatú fehér deréktájú állatot, fekete szárny- és farokszalaggal, valamint fehéren szegélyezett kormánytollakkal. Az állat teljesen szirti galamb alakú és ugyancsak szapora, - nem mint a keresztezett indus galamb őse, - gyors növésű stb., tulajdonságokkal, jellemvonásokkal volt felruházva. Darwin e kísérletével beigazolta, hogy a szirti galambtól és annak alfajaitól származnak a mai nemes galambjaink. Darwin kísérletének nyomán én is végeztem kísérletet azzal az eltéréssel, hogy a már ritkaságszámba menő, ezreket érő indus galamb helyett angol szemölcsös galambot - ami ugyancsak abba a faj csoportba tartozik, mint az indus - kereszteztem a természetbúvár kísérletében szerepelt angol fehér pávagalambbal. Közel öt évi kísérlet után három darab kékszínű teljesen parlagi alakú ivadékokat nyertem. Az eltérés - ha nagyon szigorúan vesszük szemügyre, mindössze csak a hosszabb szárnyakban és a farokban volt, mivel e két eltérés éppen a keresztezett fajtákra jellemző. Itt azonban megjegyzem, hogy a farok szorosan zárt volt és nem mutatott visszaütést a pávagalambra. Az ivarérettség, amely rendes körülmények között a hatodik hónapban jelentkezik, egészen meglepő volt, mert az egyik tojó már a negyedik hónapban lerakta a tojásait. Efféle keresztezett állatokat napjainkban is gyakran láthatunk, mert két eltérő fajta párosításából származott ivadékok ha éppen nem is színre, de alakra igyekeznek a parlagi, illetve a szirti galambot megközelíteni. E kísérletek megdöntenek minden ellenérvet, hiába távolodtak el egyes fajtacsoportok az ősanyától annyira bizonyos jellegekben és nem fogadhatjuk el még a feltevéseknek is gyönge állításokat, hogy faj galambjaink nem a szirti galambtól származtak volna, hanem őseik kipusztultak, ami teljesen lehetetten; hogyan tudnánk elképzelni és elhinni annyi fajta kipusztulását.
Ezen kívül az is teljesen kizárt, hogy más madárfajokat keresztezett volna az ember a szirti, vagy i házi galambbal.
Látjuk az előbbiekből, hogy a fajták fejlődése egy állandó blytonos hullámzás volt, mint ma is. Évezredeken át egymástól annyi bélyegben eltérő tökéletes típusok állottak elő az emberi tudás és törhetetlen kitartás eredményeként.
Ma kb. 500 különféle fajváltozatú és formájú házigalambot számlálunk, melyek annyira specializálódtak a szirti galambtól, hogy nemcsak küllemtani, hanem anatómiai eltéréseket is mutatnak úgyannyira, hogy e belső szerveiknek és röpülési módjaiknak eltérése által majdnem külön fajnak, sőt nemnek tekinthetnők. De bármily nagyok a kulturváltozatok között ezek az eltérések, közelebbről vizsgálva, közéjük nem lehet éles határvonalat húzni, mert a fajták között egy fokozatos átmenetet találunk, melyeket tíz fajtacsoportba sorolhatunk.
I. A szirti galambtól legkevésbé tértek el a mezei, illetve a színes galambok. A mezei vagy parlagi galambot az ősétől csak az ember iránt tanúsított szelídebb természete különíti el. A szín- ruhában alig van eltérés. A színes galambokat a más irányú tenyésztői eljárások kisebb nagyobb mértékben szebb színek kel, rajzokkal áldották meg és
díszgalambbá finomították ki, melyek némelyikénél még lábtollazatot, sőt továbbmenve kontyot is találunk. Ezeknek szépségét nem annyira alakjuk, mint élesen határolt szabályos rajzuk adja.
II. A kontyos és tollas lábú színes galambokhoz nagyon hasonlítanak a dobos galambok, csak még jobban kifejlett, oldalfelé irányult hosszú, hatalmas lábtollazatuk meze által térnek el. A fajták legnagyobb részén még ernyőszerű nagy, kerek homlokbokrétát is találunk. Ezeken kívül a fajtacsoportra jellemző a távoli dobpergéshez hasonló turbékolásuk.
III. Ezek után az összenyomott testű, hosszú nyakú és ívben szétterült, legyező farkú galambokat sorolhatjuk.
IV. A következő csoportot a parókás galambok alkotják, melyek fő jellemzője az egész fejet befedő hosszú, elálló tollú paróka.
V. A galambrassz legszebb változatait a kis testű rövid csőrű sirályka galambok képviselik. Fő ismertető jegyük a szabályosan két oldalra választott, az álltól a mell közepéig terjedő mellfodor.
VI. Kiváló röpkeképessége jellemzi a következő fajtacsoportot, miért is röp-, 'vagy keringő galamboknak nevezzük. A szirti galambtól általában kisebb testük és széles mellük teszi eltérővé.
VII. A házi galamboknak a golyvás galambok által alkotott változata már nagy eltéréseket mutat az ősszülőktől. Nyújtott, karcsú testűek, meredek test-tartásúak és begyük aránytalanul felfúvott, ballonszerű.
VIII. A keleti galambok leszármazottai az 50-60 cm hosszúságú óriásgalambok is. Csak a nagyság teszi eltérővé a törzsszülőtől.
IX. Érdekes külsőt kölcsönöznek a következő csoport fajtáinak a durván ráncos orrszemölcsök és a vastag húsos szemgyűrűk, melyek, mint nem normálisnak látszó kinövések meglepően hathatnak az avatatlan szemlélőre.
X. A galambok tipikus csoportját a tyúkgalambok alkotják, melyeket az egészen tyúkszerű alakjuk és tartásuk nagyon eltérővé tesz a szirti galambtól. Látjuk pár szóval jellemezve a fajtacsoportokat, melyeket az elmondottak szerint alakított és formált az ember a természet segítségével fáradtságot nem ismerő vonzódással. A természet ezer- és ezer karja közül ebbe az irányba is kinyújtott egyet s az emberrel együtt karöltve művészeteket felülmúló teljességgel, évezredek óta csendesen, szakadatlanul, milyen kevesektől észrevéve folytatják csodálatos munkájukat. Pedig méltán megérdemelnék a fokozottabb figyelmet és egyszersmind a rajongó szeretetet, a „magyar nóta tubicái."
|